Românii care au cont la Banca Transilvania, CEC Bank sau Raiffeisen Bank, dar nu numai, trebuie să fie atenți atunci când fac cumpărături online.
Recent, Alpha Bank România a trimis un comunicat de presă prin care atrage atenția cu privire la atacatorii cibernetici. Indiferent de banca la care ai cont sau card, trebuie să fii foarte atent atunci când faci cumpărături online pentru a nu rămâne fără bani în cont. Atacatorii cibernetici nu țin cont dacă ai card la Banca Transilvania, CEC Bank, Raiffeisen Bank sau orice altă bancă – ei au ca scop furtul banilor.
În acest mod, Alpha Bank România subliniază importanța protejării datelor personale și a contracarării fraudelor cibernetice atunci când se fac cumpărături online, inclusiv pentru achiziționarea de pachete de vacanță sau bilete de avion.
“Pe măsură ce digitalul face parte din ce în ce mai mult din viaţa noastră, trebuie să fim conştienţi de importanţa protejării datelor personale şi financiare, chiar şi când este vorba de vacanţă. Le recomandăm clienţilor noştri să urmeze regulile de securitate cibernetică atunci când îşi organizează vacanţa şi achiziţionează online pachete turistice, bilete de avion sau fac rezervări pentru cazare sau alte servicii. Să facă acest lucru numai de pe website-uri verificate şi să îşi activeze elementele de verificare biometrică pentru plăţile online cu cardul. Hackerii nu iau vacanţă, dimpotrivă, în sezonul estival activitatea infractorilor cibernetici se intensifică”, a declarat Florin Brănici, Director Digital Banking şi Canale Alternative, Alpha Bank Romania.
Cum te păzești de fraudele din mediul online?
Alpha Bank România are o serie de recomandări pentru a te ține departe de astfel de probleme:
- Autentifică tranzacţiile efectuate cu cardul pe website-urile comercianţilor folosind aplicaţia pentru smartphone care utilizeazăelementele biometrice (amprentă sau recunoaştere facială).
- Utilizează serviciul de notificări prin SMS din pachetul tău de cont curent ca măsură suplimentară de control şi confirmare a tranzacţiilor din contul tău.
- Nu divulga nicio informaţie sensibilă! Nu te lăsa păcălit de oferte prea bune ca să fie adevărate, care de cele mai multe ori duc către website-uri „fantomă” create cu scopul de a fura datele de acces la conturile bancare.
- Comunică cu banca doar prin canalele oficiale: website-ul băncii, aplicaţiile pentru smartphone descărcate din magazinele App Store şi Google Play şi numărul de telefon dedicat. Băncile nu solicită date personale sau bancare prin social media, mesagerie sau email.
- Fii precaut în faţa mesajelor alarmiste! O bancă nu trimite niciodată un mesaj prin care îţi solicită să accesezi urgent un link pentru a evita blocarea contului/ cardului.
- Nu oferi datele cardului (PIN, data expirării, codul CVV2/CVC) pentru a primi bani. Pentru încasare este necesar doar codul IBAN.
- Ai primit un email în legătură cu o comandă despre care nu ştii sau despre o rezervare pentru cazare pe care nu ai făcut-o? Ignoră-l sau contactează compania pentru detalii.
Dacă totuși ai fost victima unui astfel de atac, banca vine cu sfaturi și în acest sens:
- Blochează imediat cardul din aplicaţia de online banking sau apelează numărul de telefon de pe spatele cardului;
- Schimbă imediat parolele pentru aplicaţiile şi conturile online de pe un alt dispozitiv decât cel care a devenit vulnerabil;
- Scanează dispozitivul vulnerabil cu un antivirus pentru a depista o posibilă prezenţă a unui software maliţios;
- Raportează problema către bancă şi/sau organizaţia din partea căreia ai fost contactat.