News

Vine prăpădul pentru cei care vor să cumpere mașini second hand! Ce taxă suplimentară se va plăti și de când. Este cea mai proastă veste

Vine prăpădul pentru cei care vor să cumpere mașini second hand Ce taxă suplimentară se va plăti și de când. Este cea mai proastă veste

Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia, susține că soluția optimă pentru o evoluție pozitivă a acestui sector este o taxare diferențiată a mașinilor vechi și poluante.

Bordeanu compară situația actuală cu o casă care suferă de o inundație continuă, dar unde singura soluție aplicată este ștergerea apei de pe jos, fără a repara țeava spartă. Programul Rabla stimulează achiziția de vehicule noi, dar nu rezolvă problema fundamentală: fluxul necontrolat de autovehicule vechi pe piața autohtonă. Achizițiile nefiscalizate de mașini second-hand nu aduc beneficii statului, iar impactul negativ asupra mediului este semnificativ.

Dacia, alături de compania de consultanță Price Waterhouse Coopers, a elaborat un studiu care demonstrează că taxarea achiziției și deținerii de vehicule vechi ar reduce considerabil acest fenomen. Măsuri similare au fost implementate cu succes în alte țări europene, iar legislația UE permite o astfel de inițiativă.

Decizia politicului: Factorul cheie

Deși propunerea privind taxarea mașinilor vechi este recunoscută de oficialități, aceasta nu a fost implementată din cauza lipsei unei decizii politice ferme. Fostul și actualul ministru al Mediului sunt conștienți de necesitatea unei astfel de măsuri, dar ezită în fața impactului electoral al unei taxe suplimentare.

Una dintre soluțiile propuse este ca taxarea să fie gestionată de administrația locală, ceea ce ar putea contribui la reducerea deficitului bugetar și la crearea unei surse suplimentare de venituri pentru comunitățile locale.

Programul Rabla: Necesitatea unor îmbunătățiri

Pe lângă problematica mașinilor vechi, Mihai Bordeanu atrage atenția asupra eficienței scăzute a Programului Rabla în forma sa actuală. Reducerea tichetului pentru mașinile electrice de la 10.000 de euro la 5.000 de euro a dus la o scădere dramatică a achizițiilor de vehicule electrice în 2024.

Ministerul Mediului analizează posibilitatea de a crește din nou valoarea tichetului și de a simplifica procedurile de accesare a subvențiilor. Totuși, întârzierea luării unei decizii afectează piața auto, deoarece clienții amână achizițiile în așteptarea unui sprijin guvernamental mai avantajos.

Bogdana Costin abia a terminat studiile Facultății de Jurnalism și este la prima experiență în media. Este foarte pasionată de scris și își dorește să vină cu plus valoare pentru cititorii ... citește mai mult
Articole recomandate