Consumatorii iau în considerare prețul de listă, caracteristicile și designul atunci când aleg ce mașină să cumpere.
Totuși, cumpărătorii de mașini ar trebui să ia în calcul și problemele ascunse, precum transmisia, rata de depreciere și costurile de reparație, pentru a evita bătăile de cap și golirea portofelului după un an de utilizare.
GOBankingRates a discutat cu Chris Pyle, mecanic auto și expert la JustAnswer, despre cele zece mașini pe care nu le-ar cumpăra niciodată și motivele pentru care acestea nu merită achiziționate.
Conform revistei Car and Driver, Tesla „a demonstrat că vehiculele electrice pot fi dorite, combinând performanțe remarcabile și interioare high-tech cu o autonomie utilizabilă”.
Să conduci o Tesla poate părea grozav, până când ai nevoie de reparații. Pyle clasează Tesla și Rivian printre mașinile pe care nu le-ar cumpăra, deoarece costurile de întreținere depășesc prețul inițial. Un Tesla Model 3 din 2024 pornește de la aproape 41.000 de dolari.
„Motivul este costul de proprietate odată ce un motor sau bateria cedează, iar reparația costă mai mult decât valoarea vehiculului”, explică Pyle.
Dash Lewis, jurnalist la Jalopnik – un site de știri și opinii despre cultura auto – spune că Tesla este una dintre cele mai scumpe mașini de întreținut și reparat.
Proprietarii Tesla plătesc, în medie, 5.552 de dolari pentru reparații. Unul dintre motive este că piesele pentru Tesla sunt unice și dificil de găsit. La fel ca alte mașini de lux, Tesla are prețuri premium pentru piesele de schimb, spune Lewis.
Comparativ cu alte vehicule electrice, Tesla este mai costisitoare. Lewis estimează că reparațiile unei Tesla pe durata de viață a mașinii costă cu 1.078 de dolari mai mult decât cele pentru alte EV-uri.
Rivian este o companie americană care produce SUV-uri și camionete electrice premium. Aceasta s-a clasat la egalitate cu Tesla pe lista mașinilor pe care Pyle nu le-ar cumpăra.
„Costul ridicat al reparațiilor în urma accidentelor și al asigurării poate echivala cu o rată lunară la mașină”, spune Pyle.
O camionetă Rivian R1T din 2025 începe de la 71.000 de dolari. Ca și Tesla, Rivian este scumpă de reparat. Un proprietar de Rivian a declarat pe un forum online că o accidentare minoră l-a costat mult mai mult decât anticipase. O bară de protecție îndoită și un hayon avariat au dus la demontarea întregului spate al camionetei și două luni și jumătate de reparații.
„Mă așteptam să fie scumpă reparația, dar nu chiar așa!”, a spus proprietarul Rivian. „Inițial, asigurarea a estimat daunele la 1.600 de dolari și mi-a trimis un cec… Factura finală a fost de peste 42.000 de dolari!”
Pyle spune că nu ar cumpăra niciun camion nou, indiferent că este Ford, Dodge, Chevy, Nissan sau Toyota.
„Modelele de la light-duty până la heavy-duty sunt mult prea scumpe”, spune el. „În primii cinci ani, vei pierde între 35% și 55% din valoarea mașinii, adică o sumă semnificativă dacă ai plătit între 30.000 și 50.000 de dolari pe ea. Mai bine cumperi una second-hand, ca primul proprietar să suporte deprecierea.”
Conform Car and Driver, camionetele moderne sunt „mașini de lucru, vehicule de lux, mașini de înaltă performanță și croaziere confortabile”. Totuși, platforma de revânzare auto CarEdge estimează că un Ford F-350 Super Duty se depreciază cu 36% în cinci ani, având o valoare de revânzare de aproape 49.000 de dolari, presupunând un preț inițial de 76.350 de dolari.
Pyle spune că Jeep Renegade și Fiat 500 împărtășesc aceeași platformă și aceleași probleme de fiabilitate.
„Nu este vorba atât despre costul reparațiilor, cât despre frecvența acestora”, spune el. „Multe dintre aceste mașini petrec mai mult timp în service decât pe drum.”
Site-ul Edmunds a acordat Jeep Renegade din 2023 un scor de 6 din 10 la capitolul valoare.
„Renegade este unul dintre cele mai scumpe vehicule din clasa sa”, spun recenzenții de la Edmunds. „Asta ar fi acceptabil dacă ai primi multe caracteristici și o valoare mare pentru prețul plătit, dar nu este cazul.”
Fiat 500X din 2023 a primit un scor puțin mai bun, 7 din 10. Testerii au apreciat materialele moi la atingere și panourile de bord colorate, dar au criticat prețul ridicat și sunetele neplăcute ale accesoriilor.
Un alt grup de mașini pe care Pyle nu le-ar cumpăra sunt Ford Fiesta, modelele Nissan și SUV-urile mici.
„Transmisiile dual-clutch și CVT (transmisie variabilă continuă) nu rezistă”, spune el. „Când cedează, reparațiile sunt extrem de costisitoare și majoritatea service-urilor independente nu se ocupă de ele. Trebuie să mergi la dealer.”
Ford Fiesta a fost subiectul mai multor procese începând din 2012, deoarece Ford știa de problemele cutiei PowerShift (transmisia dual-clutch) și totuși a continuat să vândă mașina.
Proprietarii au raportat aceleași probleme, chiar și după ce au schimbat ambreiajele, arborii de transmisie și chiar transmisia întreagă.
În mod similar, între 2013 și 2018, proprietarii mai multor modele Nissan au depus plângeri la Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA), susținând că transmisiile CVT defecte cauzau „tremurături și întârzieri la accelerație care ar putea duce la coliziuni”.
Potrivit carparts.com, Jeep Grand Cherokee are o fiabilitate medie.
„A primit un rating de fiabilitate de 3,5 din 5 de la RepairPal și s-a clasat pe locul 15 din 26 de SUV-uri de dimensiuni medii, conform datelor din diferite generații”, scrie Lisa Conant pe site-ul furnizorului de piese auto.
Pyle explică de ce nu ar cumpăra un Jeep Grand Cherokee:
„Sunt afectate de reparații costisitoare, defecte premature ale pieselor din cauza fabricației slabe și au un preț prea mare pentru ceea ce oferă. Dacă intenționezi să cumperi unul nou, asigură-te că iei și o garanție extinsă înainte ca cea standard să expire.”