Șoferii români ar putea avea parte de schimbări importante în ceea ce privește asigurările auto RCA. ASF a lansat o serie de propuneri, dar acestea au fost aspru criticate de către Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a stârnit o serie de critici din partea Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) în urma transmisiei unui set de propuneri de modificare a stabilirii prețului asigurărilor auto RCA. Potrivit reprezentanților COTAR, 80% dintre aceste propuneri vor conduce la o creștere semnificativă a prețurilor polițelor, între 30-40%.
„ASF pregăteşte acum modificări legislative pentru a elimina până şi posibilitatea de a avea reduceri de preţ pentru poliţele RCA. (…) Autoritatea trebuie să fie trasă la răspundere, pentru modul evident în care favorizează asigurătorii, prin modificarea legislativă. Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a legii 132/2017 vor duce la creşterea preţurilor pentru poliţele RCA cu 30-40%! Care va fi beneficiul asiguraţilor – aproape 9 milioane de plătitori captivi în legea 132/2017? Toate aceste propuneri vin de la asigurători şi aceştia s-au străduit permanent, în ultimii ani, să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF. Le recunoaştem, pentru că le-am mai văzut. Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus care oricum nu ni s-a dat absolut deloc în ultimii 7 ani”, afirmă reprezentanţii COTAR.
COTAR acuză ASF că pregătește modificări legislative care ar elimina chiar și posibilitatea de a beneficia de reduceri de preț pentru asigurările auto RCA. Ei susțin că autoritatea ar trebui trasă la răspundere pentru modul în care favorizează asigurătorii prin schimbările legislative propuse.
Printre propunerile criticate se numără pierderea bonusurilor pentru șoferi în cazul în care nu reînnoiesc polița RCA în decurs de 30 de zile de la expirare. Această măsură ar afecta direct șoferii care au obținut în ani de condus fără incidente o clasă de bonus și o reducere semnificativă a prețului la RCA. De asemenea, COTAR atrage atenția asupra reducerii opțiunilor pentru șoferi în ceea ce privește durata polițelor RCA, susținând că ASF limitează variantele disponibile la 3, 6 sau 12 luni.
„Iată cum vă vor afecta, dacă sunteţi şofer în România: Dacă uitaţi să vă reînnoiţi poliţa RCA în 30 de zile, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ) acumulat în decursul anilor. „Nerespectarea continuităţii obligaţiei de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile” – Art. 2, punctul 10, litera e. Concret, dacă aţi reuşit să obţineţi în cel puţin 4 ani de condus ireproşabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a preţului la RCA, dar nu vă reînnoiţi poliţa RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ de 50%) acumulat în toţi aceşti ani. E valabil şi pentru motociclişti, deşi circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA şi pentru lunile de iarnă”, susţin ei.
Transportatorii semnalează, de asemenea, că ASF oferă cadrul legal companiilor de asigurări pentru a accesa datele cu caracter personal ale șoferilor, inclusiv informații despre istoricul sancțiunilor. Aceasta ridică îngrijorări legate de confidențialitatea datelor personale.
„Practic, ASF le oferă cadrul legal firmelor de asigurări pentru a avea acces la datele cu caracter personal ale tuturor şoferilor”, susţine COTAR.
Printre aspectele controversate se numără și posibilitatea suspendării temporare a valabilității poliței RCA, cu condiția ca autovehiculul să nu staționeze pe domeniul public în acea perioadă. Transportatorii contestă această măsură și susțin că sancțiunile pentru șoferii care nu au o poliță RCA ar crește semnificativ, în timp ce amenzile pentru firmele de asigurări rămân neschimbate.
„Deşi amenzile pentru şoferi cresc semnificativ, ASF nu a considerat oportun ca sancţiunile pentru firmele de asigurări să fie majorate, cel puţin în mod similar. Şi mai mult, prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, nu veţi plăti în 15 zile jumătate din cuatumul amenzii.”, arată COTAR.