Banca Transilvania încearcă constant să îi pună în gardă pe români cu privire la tipurile de fraudă existente în acest moment. Este bine de știut cum acționează hoții pentru a ne putea feri de ei.
Banca Transilvania oferă des detalii cu privire la tipurile de fraude care pot exista atât în mediul online, cât și în viața reală. Pe site-ul băncii sunt trecute mai multe astfel de scenarii, începând cu fraudele care au loc pe Facebook și ajungând până la apeluri.
Din păcate, așa cum spune și banca, persoanele rău intenționate devin tot mai inventive. Așadar, dacă te sună cineva cu un număr asemănător sau chiar identic de la Banca Transilvania și ți se cer datele cardului, nu trebuie să dai curs acțiunilor. Cel mai bine este să întrerupi convorbirea și să trimiți un email la contact@btrl.ro pentru a povesti cele întâmplate.
Phishing-ul a luat amploare în România, iar Banca Transilvania nu este ferită de astfel de acțiuni. De aceea, banca spune că trebuie să fim foarte atenți la emailurile pe care le primim.
”Acele e-mail-uri care par a fi din partea noastră (sau a altor companii), cu anumite exprimări care atrag atenția și cu “o română aproximativă”, nu sunt de la noi.
De obicei, au un subiect care îți atrage atenția: Mesaj important, Suspendare cont și te pot duce cu gândul ba la vreo restanță, ba la vreo posibilă poprire. Aceste mesaje de obicei conțin un îndemn de acțiune imediată, cum ar fi accesarea urgentă a unui link pentru că, în caz contrar, pretind că se întâmplă ceva (negativ), cum ar fi închiderea contului de la bancă. Odată accesat link-ul, ți se cere să completezi date precum: nume, adresă, datele cardului, codul CVV2/CVC, CNP, telefon, chiar și codul de autorizare primit prin SMS/email/notificare in aplicație. Odată furnizate, fraudatorul are acces la banii tăi”, spune banca.
Fraudele continuă și pe telefon. Smishing-ul este una dintre cele mai frecvente tipuri de fraudă. Clienții pot primi mesaje care par a fi de la BT dar, în realitate, nu sunt.
”Phishing-ul poate veni, de asemenea, prin SMS (Smishing). Poate părea ca este un mesaj de la BT, dar nu este. Acesta conține de obicei un link care, odată accesat, îți solicită date personale sau ale cardului”, arată banca.
Din păcate, fraudele pe telefon nu se opresc aici. Clienții mai trebuie să fie atenți și la flubot, un tip de fraudă prin SMS care îți infectează telefonul prin rugămintea de a descărca o aplicație. Aceasta este este de fapt un software creat intenționat pentru a cauza defecțiuni tehnice (malware).
”Acest malware preia controlul telefonului tău, dând acces persoanelor rău intenționate la informații personale sau la conturile tale bancare. De asemenea trimite mesaje infectate către contactele tale personale, fără ca tu să știi acest lucru, cu scopul de a instala și ei aplicația”, spune BT.
Într-un final avem și vishing, însă aceasta nu este ultimul tip de fraudă la care apelează hoții.
Vishing-ul este ”atunci când cineva care pretinde că este ceea ce nu este te sună cu o problema despre care spune că poate fi rezolvată în momentul în care comunici detalii despre contul bancar, de exemplu. Tot pentru protejarea ta, dacă te sună cineva din străinătate și nu cunoști numărul, e mai bine să nu răspunzi”.