News

Ai un apartament care costă peste 120.000 de euro sau vrei să cumperi unul? Câți bani ai de plătit în plus

Ai un apartament care costă peste 120.000 de euro sau vrei să cumperi unul Câți bani ai de plătit în plus

Românii care vor să vândă ori să cumpere un apartament de peste 120.000 de euro trebuie să știe ce îi așteaptă. Din luna august, lucrurile se schimbă.

Românii care vor să cumpere apartamente cu o valoare de peste 120.000 de euro trebuie să se pregătească pentru cheltuieli mai mari, odată cu noile reglementări fiscale incluse în proiectul legii austerității.

De la 1 august 2025, TVA-ul pentru locuințele cu o valoare de maximum 600.000 de lei, adică aproximativ 120.000 de euro și o suprafață utilă de cel mult 120 mp va crește de la 5% la 9%.

Această cotă redusă de TVA de 9% va fi aplicată doar până la 1 august 2026, pentru locuințele care îndeplinesc condițiile legale și pentru care cumpărătorii au încheiat până la 1 august 2025 acte juridice între vii ce au ca obiect plata în avans.

În cazul apartamentelor care depășesc pragul de 120.000 de euro sau nu se încadrează în criteriile de suprafață, se aplică TVA standard de 19%, ceea ce va duce la un preț final semnificativ mai mare pentru cumpărători. Astfel, cei care intenționează să achiziționeze locuințe mai scumpe vor fi direct afectați de majorarea taxei, fiind nevoiți să scoată mult mai mulți bani din buzunar pentru a-și permite un apartament.

Cum vor fi afectați românii care cumpără un astfel de apartament

Noile prevederi stabilesc clar că reducerea de TVA este valabilă doar pentru locuințele care sunt locuibile în momentul livrării, conform definițiilor legale în vigoare, și care respectă suprafața maximă utilă prevăzută de Legea locuinței nr. 114/1996.

De asemenea, cota redusă de 9% se aplică și pentru locuințe sociale construite pe terenuri livrate primăriilor, pentru a fi atribuite cu chirie subvenționată familiilor care nu-și permit o locuință pe piața liberă, cu condiția ca până la 1 august 2025 să fi fost semnate contractele de avans.

Cei care nu au mai achiziționat o locuință cu TVA redusă de la 1 ianuarie 2023 vor putea cumpăra, individual sau împreună cu alte persoane fizice, o singură locuință cu TVA de 9%, în condițiile stabilite de lege.

În schimb, pentru apartamentele peste 120.000 de euro sau care nu respectă criteriile impuse, costurile vor crește considerabil din cauza aplicării cotei integrale de TVA, iar românii care doresc locuințe mai spațioase sau în zone premium vor fi printre cei mai afectați de aceste schimbări fiscale.

Carmen Ciotic a lucrat mai bine de doi ani la VoceaBanilor.ro. Este pasionată de scris încă din copilărie și chiar dacă nu a terminat Jurnalismul, ci Facultatea de Sociologie adoră să fie redactor. citește mai mult
Articole recomandate