Deși au fost intens promovate în întreaga lume, mașinile electrice pierd tot mai mult teren. Pe lângă faptul că apar des probleme mecanice, nici costul de întreținere și deplasare nu mai reprezintă un avantaj. Dimpotrivă, în România este mai ieftin să ai un vehicul exclusiv pe benzină.
Vânzările de mașini electrice au scăzut și scad la nivelul întregii Uniuni Europene, arată toate statisticile oficiale. Dar, România s-a aflat pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE în primele 9 luni ale anului 2024 și, după o cădere de 49,7% în octombrie.
Doar 561 de mașini electrice noi au fost înmatriculate în octombrie 2024 în România, cota de piață a acestora scăzând la 4,9%, față de octombrie 2023, când reprezentau 10%.
În luna octombrie 2024, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Tesla Model 3, cu 109 unități și o creștere de +54% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model Y, cu 51 unități și o scădere de -63%, și Hyundai Kona cu 41 unități.
În momentul de față, la o stație electrică, șoferul român plătește aproximativ 100 lei pentru un plin care îl ține doar 250 km sau și mai puțin dacă vremea nu este favorabilă.
O mașină electrică ajunge să coste dublu față de o mașină cu benzină, spun specialiștii. Pentru a încărca de la 10 la 80% o mașină Dacia Spring la o stație auto, șoferii plătesc în medie 11,38 euro pentru 17,5 KW.
Țările cu cea mai ieftină energie de încărcare auto sunt Islanda și Portugalia, având prețul mediu de aproximativ 3 euro. Cea mai convenabilă soluție este ca proprietarii să aibă o priză acasă și un sistem de panouri solare, însă dacă pleacă la drum lung cu mașina, vor trebuie să apeleze la stațiile private, ceea ce înseamnă din nou costuri foarte mari.