Mașinile sport pot fi împărțite în două categorii: cele distractive de condus și excelente pentru utilizarea zilnică sau cele inutile pentru utilizarea zilnică, dar totuși excepțional de distractive la volan.
Dacă luăm ca exemplu Chevrolet Corvette C6, acesta este o bestie puternică și extrem de plăcută pe drumurile șerpuitoare și utilă pe circuit, dar suspensia rigidă înseamnă că, dacă vrei doar să dai o fugă până la magazin, poate deveni obositor.
Pe de altă parte, Cadillac CT5-V are un motor impresionant, o suspensie relativ confortabilă și un spațiu de depozitare decent, ceea ce îl face mult mai practic pentru utilizarea zilnică.
În stilul tipic japonez, însă, marii producători auto precum Toyota, Honda, Mitsubishi și Lexus au creat mașini sport care sunt la fel de utile zi de zi pe cât sunt de rapide și dinamice.
Unele modele reușesc să combine excepțional utilitatea cu plăcerea de a conduce – astfel că ai parte de un stil atrăgător, performanțe sportive și o mașină care poate fi folosită într-o varietate de situații.
Cu o greutate redusă de doar 1.275 kg și un motor F20C cu patru cilindri în linie, DOHC, raport de compresie ridicat de 11.0:1, tehnologie VTEC și o turație maximă asemănătoare motocicletelor de 8.900 RPM, Honda S2000 din 2000 este o adevărată rachetă de buzunar printre mașinile sport japoneze.
Astăzi, acest model a devenit extrem de colecționabil, iar exemplarele aflate în stare perfectă se vând pe piață la prețuri impresionante. Cel mai scump S2000 vândut la licitație în ultimii cinci ani a fost adjudecat pentru incredibila sumă de 88.000 de dolari.
Datorită construcției ușoare și a motorului puternic, S2000 are un raport putere-greutate de 0.084 CP per kilogram. Pe lângă puterea sa de invidiat, acest model dispune de suspensie dublu braț atât pe față, cât și pe spate, amortizoare presurizate cu gaz, bare stabilizatoare, distribuție optimă a greutății 50:50, un centru de greutate coborât și direcție asistată electronic (EPS).
Fiind una dintre cele mai iconice mașini sport japoneze, Nissan 300ZX Twin Turbo îmbină utilizabilitatea zilnică cu o experiență de condus distractivă și captivantă, atrăgând priviri oriunde merge.
Cu o accelerație 0-100 km/h excelentă, intrarea pe autostradă nu este o problemă. Dispune de direcție integrală (Super HICAS) și aerodinamică activă, ceea ce face ca manevrarea să fie lină și ușoară.
În plus, deși este o mașină sport performantă, oferă un interior bine echipat, cu climatizare automată, tapițerie din piele, scaune față reglabile electric, control de croazieră și un portbagaj cu capac retractabil.
Parte a epocii de aur a mașinilor sport accesibile, Mitsubishi 3000GT din 1995 este un exemplu remarcabil al designului japonez care definește această eră și îmbunătățește performanțele generale ale unui model JDM.
3000GT are un profil aerodinamic elegant, caracterizat de linii fluide și o siluetă joasă, ceea ce arată clar că este construit pentru performanță.
De asemenea, dispune de un eleron reglabil și faruri retractabile, care nu doar că oferă un aspect distinctiv, dar contribuie și la forța de apăsare și eficiența aerodinamică.
Pe piață există numeroase versiuni turbo și non-turbo, iar sistemul de tracțiune integrală disponibil pe modelele VR-4 asigură o aderență excelentă chiar și pe carosabil umed, în ciuda masei reduse de 1.520 kg.
Toyota Corolla din 1986, cunoscută și sub denumirea de AE86, a devenit un model JDM extrem de colecționabil și iconic datorită combinației dintre performanțe sportive, confort zilnic, fiabilitate și practicabilitate.
Cu un cockpit orientat spre șofer, comenzi intuitive, patru locuri, o construcție robustă și un portbagaj generos datorită designului hatchback, AE86 a stabilit un nou standard pentru unul dintre cele mai populare și de succes modele Toyota.
Având o siluetă impunătoare, agresivă și dominatoare pe șosea, Mitsubishi Starion din 1988 întruchipează toate calitățile pe care le iubim la modelele JDM clasice într-un pachet distractiv și relativ practic.
Este echipat cu un motor turbo de 2.0 litri montat frontal, capabil de o putere decentă, tracțiune pe spate și un diferențial cu alunecare limitată, oferind astfel o experiență de condus directă și captivantă. În plus, fender-ele evazate, liniile tăioase, pragurile proeminente și farurile escamotabile îi conferă un farmec retro inconfundabil.
Îmbinând luxul, confortul și plăcerea de a conduce, Lexus SC430 din 2002 este o mașină sport puternică, stilată și subestimată, care poate fi cumpărată la prețuri relativ accesibile la licitații și încă oferă o experiență excelentă pentru utilizarea zilnică.
Sub capotă se află motorul V-8 3UZ-FE de la Toyota, cu bloc din aluminiu, chiulase ușoare, configurație la 90 de grade, DOHC și patru supape pe cilindru.
Însă caracteristica definitorie a acestui propulsor este sistemul VVT-i, care optimizează temporizarea supapelor pentru un echilibru perfect între performanță și eficiență.
Având în vedere că puterea maximă a SC430 este atinsă la 5.600 RPM și că este un V-8, consumul său mediu este de 11,7 l/100 km (20 MPG combinat). Deși poate părea ridicat, comparativ cu un Jaguar XKR din 2002 echipat cu motor V-8, care consumă aproximativ 13 l/100 km (18 MPG combinat), Lexus SC430 este surprinzător de economic.