Recent, Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) a introdus modificări semnificative în criteriile de plată a asigurărilor obligatorii pentru mașini RCA, stârnind controverse și acuzații de discriminare.
Dacă în trecut, principiul Bonus-Malus recompensa sau penaliza șoferii în funcție de comportamentul lor în trafic, noile reguli introduc factori precum orașul de înmatriculare a mașinii și vârsta șoferului, care par a fi nejustificate și discriminatorii.
Principiul Bonus-Malus, utilizat anterior de ASF, era simplu și echitabil: șoferii care nu provocau accidente beneficiau de reduceri la polițele RCA, în timp ce cei care cauzau accidente plăteau mai mult. Această abordare încuraja comportamentul responsabil în trafic. Însă, recentele modificări aduse de ASF au schimbat dramatic acest peisaj. Șoferii sunt acum taxați suplimentar nu doar în funcție de incidentele din trafic, ci și pe baza localității în care este înmatriculată mașina sau vârstei lor.
În mod specific, noile reguli impun majorări semnificative ale tarifelor RCA pentru șoferii tineri și pentru cei peste 60 de ani, indiferent de istoricul lor de accidente. De asemenea, șoferii din București și Ilfov sunt obligați să plătească tarife mai mari comparativ cu restul țării. Aceste măsuri sunt percepute ca fiind nedrepte și discriminatorii, deoarece nu reflectă riscul real pe care îl prezintă acești șoferi.
Consecințele acestor schimbări sunt deja evidente. Prețurile polițelor RCA au crescut considerabil, ajungând la triplul valorii de acum trei ani. Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a justificat aceste creșteri prin comparații cu alte capitale europene, ignorând însă faptul că costurile cu reparațiile și piesele de schimb sunt aceleași în toată România. Aceasta a dus la nemulțumirea profundă a șoferilor și a transportatorilor, care se simt nedreptățiți.
Un exemplu concret de impact al noilor reguli este cel al șoferilor tineri din București sau Ilfov, care acum trebuie să plătească aproape dublu față de cei din alte zone ale țării. Acest lucru nu doar că afectează bugetul personal al acestor șoferi, dar creează și un sentiment de injustiție profundă.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a anunțat deja intenția de a da în judecată ASF, susținând că noile reguli sunt discriminatorii și abuzive. Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, a subliniat că singura cale de a desființa aceste reguli este prin instanță, având în vedere că nu pot fi atacate direct la Curtea Constituțională. COTAR a mai câștigat procese împotriva ASF în trecut, ceea ce le dă speranța că justiția va fi din nou de partea lor.
Mai mult, COTAR cere ca sectorul asigurărilor să revină în subordinea Ministerului Finanțelor, pentru a evita viitoarele abuzuri și pentru a asigura o supraveghere corectă a pieței de asigurări. Acest lucru ar putea însemna și demiterea vicepreședintelui Sorin Mititelu, care a fost criticat dur pentru modul în care a gestionat aceste schimbări.