Programul Rabla 2025 va debuta cu o întârziere semnificativă, estimările indicând luna mai ca termen probabil de lansare. Acest decalaj, de aproximativ două luni față de anii precedenți, este atribuit procesului complex de pregătire a noilor ghiduri și condiții de finanțare, conform unor surse din industria auto.
Ministerul Mediului pregătește o serie de modificări importante pentru ediția din 2025. Una dintre cele mai notabile schimbări este eliminarea sprijinului financiar pentru autoturismele cu motoare diesel.
De asemenea, vor fi ajustate condițiile de acordare a tichetelor, prin introducerea unor noi limite de emisii.
O altă modificare majoră constă în unificarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus într-un singur sistem de finanțare.
Un aspect pozitiv pentru cei care doresc să achiziționeze mașini mai prietenoase cu mediul este majorarea valorii tichetelor pentru automobilele hibride și electrice. Discuțiile actuale indică o sumă cuprinsă între 7.000 și 7.500 de euro pentru aceste categorii de vehicule. Deși această sumă este ușor mai mică decât propunerea de 8.500 de euro avansată de industria auto, decizia finală rămâne în mâinile Ministerului Mediului.
Comparativ, în 2024, subvențiile acordate pentru automobilele full electrice au fost de 5.100 euro, iar pentru cele hibride electrice de 2.600 euro. Pentru casarea unui autoturism vechi, beneficiarii au primit 7.000 lei (aproximativ 1.400 euro), iar pentru două vehicule casate, suma a fost de 10.000 lei (aproximativ 2.000 euro).
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) a subliniat necesitatea unor subvenții eficiente și predictibile, care să rămână valabile cel puțin până în 2030. În ciuda cererii crescute pentru autovehicule electrificate, piața generală a autovehiculelor noi înmatriculate este estimată să înregistreze o ușoară scădere de 0,4% față de anul precedent, atingând un volum de 179.000 de unități comercializate.