Anul școlar începe din nou cu vești mai puțin îmbucurătoare pentru mii de copii din familii nevoiașe. Lipsa rechizitelor, a hainelor noi și a programului „Laptele și cornul” pune presiune pe părinții care se zbat să le ofere copiilor o început de an școlar decent.
Deși tichetele educaționale în valoare de 500 de lei pentru achiziția de rechizite, îmbrăcăminte și încălțăminte ar fi trebuit să ajungă în mâinile părinților până la începutul lunii octombrie, în anul școlar precedent acestea au fost distribuite abia în februarie. Această întârziere înseamnă că mulți copii vor începe școala cu haine vechi și ghiozdane uzate.
Părinții își exprimă frustrările și îngrijorările cu privire la lipsa resurselor necesare.
„Ceva super anormal. Copilul se bucură când începe școala, să aibă tot ce trebuie, ca orice copil. Nu trebuie să aibă și el în ghiozdan? Dar măcar să îi primim și așa”, spune o mamă care speră că tichetele vor ajunge curând. În timp ce alt părinte adaugă: „E târziu, dar orice lucru dat e bun venit.”
Costurile crescute ale rechizitelor și îmbrăcămintei aduc și mai multe dificultăți. Bunicii și părinții își amintesc de prețurile mari și de eforturile financiare uriașe necesare pentru a echipa copiii pentru școală.
„Aseară a cumpărat nora mea pentru băiat. A cumpărat rechizite de la București. 4 lei un caiet, 6 lei, 8 lei”, povestește un bunic, în timp ce alt părinte subliniază că „facem tot posibilul să cumpărăm, că nu putem trimite copiii așa la școală”.
Întârzieri sunt și în ceea ce privește programul „Laptele și cornul”, care este adesea o sursă importantă de hrană pentru mulți copii. Deși programul, finanțat de Uniunea Europeană, ar trebui să asigure lapte, corn, legume și fructe pentru elevi, aprobarea guvernamentală a venit cu întârziere.
Deși proiectul a fost pus în dezbatere publică din aprilie, acesta a fost aprobat abia săptămâna trecută. Ca urmare, produsele nu vor fi disponibile în prima zi de școală, iar procedurile de licitație și de atribuire a contractelor vor întârzia livrarea acestora cu câteva săptămâni.
Pentru mulți dintre elevi, alimentele oferite prin acest program reprezintă singura masă de la școală sau chiar în întreaga zi.
Studiile arată că doi din zece copii nu au suficientă mâncare acasă și 34% dintre adolescenți au rareori două mese pe zi. Potrivit World Vision România, 20% dintre copii declară că familia le asigură doar uneori suficientă mâncare, iar 34% dintre adolescenți au o alimentație precară.