News

Schimbare importantă pentru șoferi. Se modifică legislația RCA. Ce se întâmplă cu asigurările auto

Schimbare importantă pentru șoferi. Se modifică legislația RCA. Ce se întâmplă cu asigurările auto

Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a luat o decizie care ar putea influența semnificativ modul în care sunt gestionate despăgubirile RCA. Instanța supremă a anulat o decizie a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) referitoare la calculul despăgubirilor, stabilind că acestea trebuie să reflecte costurile reale de pe piață. Această hotărâre ar putea modifica relația dintre asigurători, service-uri și păgubiți, cu impact asupra întregii piețe auto din România.

Conform ÎCCJ, service-ul auto ales de păgubit nu are libertate totală în stabilirea valorii reparației, iar despăgubirile trebuie să fie raportate la prețurile practicate pe piață.

Aceasta schimbă interpretarea legii RCA (132/2017), care până acum permitea ca suma înscrisă în factura de reparație să fie considerată automat valoarea despăgubirii datorate de asigurător.

ÎCCJ implementează o schimbare importantă pentru șoferi

Hotărârea ÎCCJ subliniază că, în cazul cesionării creanței de asigurare către unitatea reparatoare, stabilirea costului reparației nu este rezultatul unei negocieri directe între păgubit și service.

Prin urmare, factura emisă de service nu poate fi singurul criteriu de stabilire a despăgubirii.

Modificări esențiale în legislația RCA

Conform articolului 14 din legea 132/2017, despăgubirile trebuie acordate în funcție de întinderea reală a prejudiciului și nu pot depăși limita maximă de răspundere a asigurătorului. Acesta este obligat să comunice valoarea maximă a despăgubirii în termen de 7 zile calendaristice. De asemenea, valoarea reparației trebuie stabilită pe baza unor sisteme de evaluare specializate sau prin documente legale emise de unitățile reparatoare.

Instanțele care soluționează procesele dintre service-uri și asigurători nu sunt obligate să aplice decizia ÎCCJ, însă firmele de asigurare o vor folosi în disputele cu unitățile reparatoare. Aceasta reprezintă un pas important pentru asigurători, care de ani de zile cer modificarea legii RCA pentru a clarifica diferența dintre costul reparației și suma efectivă plătită ca despăgubire.

Impactul asupra pieței RCA și al prețurilor

Înainte de 2017, asigurătorii stabileau despăgubirea, ceea ce a dus la impunerea unor prețuri foarte mici pentru ora de manoperă. După apariția legii RCA, poziția s-a inversat, iar service-urile au putut impune propriile tarife. Această schimbare a generat numeroase litigii, inclusiv procese câștigate de service-uri împotriva asigurătorilor. Penalizările de 0,2% pe zi pentru întârzieri la plată au crescut semnificativ costurile pentru asigurători.

Deși multe companii au implementat plata în avans direct către păgubit (regie proprie), disputele dintre service-uri și asigurători rămân frecvente. Decizia ÎCCJ le oferă asigurătorilor un argument puternic în negocierile cu service-urile, mai ales în privința prețului orei de manoperă și a despăgubirilor pentru mașinile la schimb oferite de service-uri.

ASF încearcă să medieze conflictul

Pentru a reduce tensiunile din piață, ASF a organizat o întâlnire între Patronatul Operatorilor de Service Auto din România (POSA), Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).

Scopul discuțiilor este găsirea unor soluții echitabile pentru stabilirea despăgubirilor RCA și clarificarea procedurilor de colaborare între asigurători și service-uri.

Bogdana Costin abia a terminat studiile Facultății de Jurnalism și este la prima experiență în media. Este foarte pasionată de scris și își dorește să vină cu plus valoare pentru cititorii ... citește mai mult
Articole recomandate