News

Impozitarea stilului de viață. Apare o nouă taxă! ANAF a pus ochii pe absolut toți românii, persoane fizice

Impozitarea stilului de viață. Apare o nouă taxă ANAF a pus ochii pe absolut toți românii persoane fizice

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat o strategie controversată de creștere a conformării voluntare la impozitarea veniturilor, introducând măsuri ce par să pătrundă adânc în viața privată a cetățenilor.

Publicată recent pe site-ul ANAF, strategia vizează monitorizarea tranzacțiilor bancare și a achizițiilor pentru a estima veniturile impozabile. În timp ce evaziunea fiscală a multinaționalelor este menționată marginal, atenția principală cade asupra persoanelor fizice, scrie national.ro.

Monitorizarea tranzacțiilor și a stilului de viață

ANAF intenționează să monitorizeze toate cumpărăturile realizate cu cardul, inclusiv achizițiile de bunuri de valoare precum mașini și imobile. Agenții imobiliari și platformele de închiriere vor fi obligați să raporteze contractele de închiriere, iar registrele auto și imobiliare vor furniza informații direct către ANAF. În plus, companiile emitente de carduri de credit și de debit ar putea fi obligate să raporteze periodic identitatea titularilor și volumul tranzacțiilor.

Aceste măsuri sunt menite să creeze o imagine completă a veniturilor și cheltuielilor contribuabililor, pentru a identifica riscurile de neconformare fiscală. ANAF planifică extinderea bazelor de impozitare prin estimarea veniturilor pe baza stilului de viață, analizând utilizările de fonduri și patrimoniul întregii familii, inclusiv al soțului/soției și al copiilor.

Modernizarea tehnologică și canalele de sesizare

Pentru a susține aceste inițiative, ANAF va moderniza sistemele IT, automatizând corelarea datelor privind veniturile declarate și cele estimate.

Agenția va încuraja și raportarea cazurilor de evaziune fiscală, prin extinderea canalelor de sesizare, inclusiv prin telefon, garantând anonimitatea informatorilor.

Evaziunea fiscală a multinaționalelor: o abordare precaută

În timp ce măsurile pentru persoanele fizice sunt intruzive și detaliate, abordarea ANAF privind optimizarea fiscală a multinaționalelor este mai puțin agresivă.

Agenția își propune să analizeze comportamentele „agresive” de optimizare fiscală și să dezvolte algoritmi pentru identificarea fraudei, dar fără a propune soluții concrete care să combată eficient această problemă.

Implicații pentru contribuabili

Noua strategie ridică întrebări serioase despre confidențialitatea datelor și drepturile cetățenilor. Monitorizarea extensivă a tranzacțiilor financiare și implicarea întregii familii în procesul de impozitare generează temeri privind abuzurile și erorile administrative.

În timp ce scopul declarat al ANAF este creșterea conformării fiscale, măsurile propuse ar putea afecta negativ încrederea contribuabililor în instituțiile statului.

De asemenea, strategia riscă să nu abordeze suficient problema evaziunii fiscale în rândul corporațiilor, lăsând impresia unei prioritizări a veniturilor individuale în detrimentul reformelor structurale.

Bogdana Costin abia a terminat studiile Facultății de Jurnalism și este la prima experiență în media. Este foarte pasionată de scris și își dorește să vină cu plus valoare pentru cititorii ... citește mai mult
Articole recomandate