Anul 2024 vine cu multe schimbări de ordin legislativ. Nu doar modificările fiscale au stârnit reacții aprinse din partea angajatorilor, ci și o regulă nou conform căreia angajații care au o vechime în muncă mai mare de doi ani nu mai pot fi plătiți cu salariul minim pe economie.
De precizat că și acesta a crescut de la 1 ianuarie 2024, de la 3.400 lei brut la 3.700 lei brut. Așadar toți cei care au lucrat peste 24 de luni în același domeniu vor primi obligatoriu bani în plus la salariu. Nu este stipulată suma în noua lege, astfel că patronii pot să adauge probabil și doar un leu în plus.
”Începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată (…) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
Prevederile (…) se aplică și pentru salariatul plătit cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022”, este textul de lege din OUG 142/2021, care a modificat Codul Muncii.
Cei de la Inspecția Muncii au explicat că perioada de 24 de luni se calculează începând cu 1 ianuarie 2022.
Astfel, pentru toți salariații care au fost angajați cu salariul minim pe economie înainte de anul 2022, este necesar să li se mărească salariul de bază începând cu data de 01.01.2024.
În cazul salariaților angajați după data de 1 ianuarie 2022 inclusiv, se vor calcula individual 24 de luni de la data angajării. Astfel, se va calcula data de la care trebuie efectuată majorarea salariului.
Majorarea nivelului salariului de bază va fi negociată cu fiecare salariat care îndeplinește condiția de vechime.