În momentul de față, în România, nu există o taxă suplimentară generală doar pentru faptul că o mașină are peste 20 de ani. Din anul 2026, acest lucru s-ar putea să se schimbe. Directorul companiei Automobile Dacia susține că fiecare proprietar de mașină ar trebui să plătească, anual, un impozit auto în funcție de noxele emise.
Un proiect de lege ar putea fi emis în acest sens și din 2026, cei care au autoturisme care poluează puternic, ar putea plăti sume de până la 2.000 de lei (400 de euro).
„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani. Noi nu vrem să interzicem lucrul ăsta actualmente, iau exemplu similar de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local de data asta. Astăzi suma e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat pentru Știrile ProTv directorul general automobile Dacia, Mihai Bordeanu.
Și pentru mașinile noi ar urma să se aplice taxe de poluare, dar acestea ar porni de la 30-50 de lei pe an, deci mult mai mici comparativ cu cele vechi.
În general, în România, impozitul auto se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, indiferent de anul fabricației. Totuși, unele primării oferă scutiri sau reduceri pentru mașinile istorice (vehicule mai vechi de 30 de ani, omologate ca vehicule de epocă). În plus, dacă mașina este electrică, beneficiază de scutire de impozit.
Cei care au mașini cu o vechime de peste 20 de ani nu plătesc momentan un impozit suplimentare, dar există câteva costuri și restricții care pot afecta proprietarii deținători de astfel de autovehicule.
1. Taxa pentru poluare în București (suspendată în 2020)
Inițial, pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 se dorea o taxă suplimentară pentru circulația în București. Deocamdată, această taxă nu se aplică, dar autoritățile ar putea introduce noi reguli.
2. Impozitul auto
Se calculează în funcție de capacitatea cilindrică, nu de vechime. Nu există taxe suplimentare oficiale pentru vechime, dar mașinile vechi au de obicei motoare mari, deci plătesc impozite mai mari.
3. Restricții pentru mașinile poluante
Unele orașe ar putea introduce zone cu emisii scăzute, unde accesul mașinilor mai vechi (Euro 3 sau mai jos) ar putea fi interzis sau taxat.
4. Asigurare RCA mai scumpă
Unele firme de asigurare taxează mai mult pentru mașinile vechi, deoarece sunt considerate mai riscante.
5. Programul Rabla
Dacă vrei să scapi de o mașină mai veche de 15 ani, poți primi o primă de casare (aprox. 7.000 lei în 2024) prin programul Rabla.
Un proiect de taxare a mașinilor vechi, care poluează, ar putea fi introdus de anul viitor în România.