Cei care adoră băutura Coca-Cola ar putea ajunge într-o situație neplăcută. Compania întâmpină mari probleme, astfel că ieșirea de pe piața din România ar putea fi o alternativă mai bună.
Consumul de băuturi carbogazoase este în scădere constantă în România, iar această tendință afectează semnificativ liderul pieței, Coca-Cola.
Mai exact, compania resimte impactul scăderii vânzărilor, iar aceasta ar putea duce chiar la o retragere graduală a gigantului din industria băuturilor din România.
Anul trecut, spre exemplu, Coca-Cola a raportat o scădere de 2,5% a volumelor vândute pe piața din România, confirmând astfel schimbarea comportamentului de consum al românilor, care par să opteze din ce în ce mai mult pentru alternative mai sănătoase sau mai accesibile din punct de vedere financiar.
„Vânzările din România au fost afectate de mediul economic provocator, după implementarea taxei pe zahăr în ianuarie 2023, lansarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) în noiembrie 2023 și creșterea TVA-ului în 2023”, se arată în raportul recent al Coca-Cola HBC.
Per total, în 2025, băuturile carbogazoase din portofoliul Coca-Cola au înregistrat o scădere între 4-6%, în timp ce băuturile carbonatate au avut o creștere modestă, de aproximativ 4%.
De cealaltă parte, totodată, băuturile energizante au înregistrat o scădere semnificativă, între 10-15%, potrivit Ziarul Financiar. Nu este clar de ce nu mai consumă românii atât de mult.
Posibil însă ca prețurile mai mari să fie problema. Totodată, nu e exclus nici ca unele persoane să fi renunțat la astfel de băuturi din multe alte motive.
Chiar și așa, în raportul Coca-Cola HBC sunt menționați mai mulți factori care au contribuit la reducerea vânzărilor. Printre aceștia se numără introducerea taxei pe zahăr în ianuarie 2023, care a crescut prețurile băuturilor cu un conținut ridicat de zahăr.
Un alt factor important a fost implementarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) în noiembrie 2023, care a schimbat modul în care consumatorii returnează ambalajele, și creșterea TVA pentru anumite categorii de produse, care a afectat direct prețurile băuturilor carbogazoase.