Finalul de an 2023 a venit cu o ordonanță trenuleț care a stabilit noi măsuri fiscale și bugetare, cu rolul de a menține deficitul la un nivel rezonabil. Fiind și an electoral s-a renunțat la ideea de austeritate și s-a menținut promisiunea legată de creșterea pensiilor.
În ceea ce privește voucherele de vacanță, care până acum se acordau tuturor angajaților de la stat s-a făcut o modificare importantă. Numai cei cu salarii sub 8.000 de lei mai pot beneficia de ele. În plus s-a crescu suma de la 1.450 de lei la 1.600 de lei pe an.
Potrivit legii 296/2023, începând cu anul 2024, de voucherele de vacanţă vor avea parte doar anumiţi angajați, care nu depăşesc plafonul stabilit de ordonanţa trenuleţ, adică de 8.000 de lei. Acest lucru este valabil pentru cei care lucrează la stat.
Pentru angajații din privat, totul depinde de decizia angajatorului. Această măsură va fi menținută cel puțin până în 2026. Astfel, în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2026, bugetarii vor primi vouchere de vacanță în valoare de 1.600 de lei, în loc de 1.450 de lei, cum s-au acordat până acum conform cu OUG nr.8/2009.
Senatul României a adoptat propunerea prin care și angajații din mediul privat vor beneficia de voucherele de vacanță la fel cu cei de la stat. Aşadar, peste 4 milioane de angajați din mediul privat ar urma să beneficieze de voucherele de vacanță. Acordarea de vouchere de vacanță pentru angajații din privat ar putea reduce în mod indirect și fiscalitatea muncii, spune economiştii.
Inițiatorii proiectului arătau în prima formă a proiectului că efortul bugetar calculat este de aproximativ 6,09 miliarde de lei, şi între 60 – 65% din fondurile alocate se vor întoarce la bugetul de stat sub formă de TVA, taxe, impozit pe salarii, impozit pe profit.
„Valoarea voucherului de vacanță crește de la 1.450 lei/an la 1.600 lei/an pentru a nu fi afectați funcționarii de introducerea CASS de 10% la voucherele de vacanță, (…) includerea sumelor reprezentând valoarea nominală a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță acordate potrivit legii, în baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care obțin venituri din salarii şi asimilate salariilor”, se arată și în Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2024 -2026.