După marea recalculare a pensiilor de la 1 septembrie, va urma imediat mica recalculare, așa cum au numit-o cei de la Casa de Pensii. Așadar pe lângă sumele calculate deja se vor adăuga și sporurile, orele suplimentare, al 13-lea salariu, dar şi primele. Toata acestea vor fi adăugate în calculul pensiei finale, cu o condiție. Pensionarii trebuie să aducă adeverinţele necesare.
Președintele Casei de Pensii, Daniel Baciu a dat toate detaliile despre acest subiect și îi invită pe cei vizați să facă rost de documentele necesare cât mai repede pentru că există un termen în care le pot depune.
„Este o noutate în plus care vine în Legea 360. Există un termen de 6 luni în care pensionarii vin să îşi depună acele documente, vorbim de acele adeverinţe cu sporuri, care, în momentul de faţă, pe actuala legislaţie, nu fac parte din baza de calcul a pensiilor.
Noi am considerat că, asupra acestor sporuri, dacă s-a achitat contribuţia de asigurări sociale, ele trebuie să fie luate în calcul, respectând principiul contributivităţii. Vorbim în principal de acordul global, care era o formă de remunerare înainte de Revoluţie, vorbim de premii, prime şi alte sporuri la care s-a contribuit. Noi o numim mica recalculare”, a spus preşedintele Casei Naţionale de Pensii Publice, Daniel Baciu.
Pensionarii ar trebui să aducă până la toamnă aceste documente, dacă nu le au la dosare. Într-un interviu pentru Ziare.com, Dorina Barcari, expert în pensii şi salarizare, a explicat ce pensionari se pot încadra pentru mica recalculare.
“Un lucru foarte important este că orice document pe care îl obţine nu trebuie să depășească dată de 1 aprilie 2001, pentru că după data de 1 aprilie 2001 orice adeverință este inutilă. Până în aprilie 2001 se face însumare de venituri salariale, ca să se facă calculul punctelor de pensie, după aprilie 2001, totul se bazează pe declarația de vărsământ a contributivității.
Si nu mai are importanţă cât era salariul de mare, dacă a fost acord sau au fost sporuri pentru că ele se înglobează automat la această declarație, care se referă la o anumită suma și punct nu interesează casă de pensii ce intră în suma aia e treaba angajatorului.
Înainte de 2001 nu era acest lucru și se făceau plăți de mai multe, pe mai multe state, erau state principale de plata dar puteau să apară și alte liste de venituri salariale și vă dau exemple, orele suplimentare, orele festive, muncă în acord, de multe ori acestea erau pe alte liste de plată, dar care erau tratate tot că venituri salariale adică se rețineau din ele impozit CAS, CASS însă nu făceau parte din statul de plată.
Mai grav este că pe perioada iulie 1977 – ianuarie 1991, în baza unei legi, reținerile salariale, impozit, CAS, CASS, s-au făcut pe fondul de salariu, iar în statele de plată nu apăreau aceste rețineri, iar la rubrica venit brut apărea de fapt netul. Pe vremea aia tipăriturile se făceau mai greu, iar ştanţa de tipar pentru statele de plată nu a fost modificată acolo la rubrica aia să apară netul și toată lumea știa că acolo este netul. Nici nu putea să apară altceva, acum însă arhivarii nu au de unde să știe legile astea, și tot felul de amănunte și ei eliberează adeverințe cu venituri brut pe perioada asta, adeverință aia din secunda aia e nulă”, a declarat Dorina Barcari.