Investigații

Cine este Vasile Barbu, președintele Asociației Naționale pentru protecția Pacienților din România și cum „a uitat” să declare 400.000 de euro

Cine este Vasile Barbu președintele Asociației Naționale pentru protecția Pacienților din România și cum a uitat să declare 400.000 de euro
Vasile Barbu
03 sept. / 12:49

Vasile Barbu nu are pregătire medicală și nici măcar nu a fost vreun pacient celebru, care a trebuit să se lupte cu sistemul. El a pus bazele unui ONG (Asociația Națională pentru Protecția Pacienților) în anul 2007, după ce a observat că la cabinetul de avocatură al soției sale veneau destul de mulți oameni nemulțumiți de serviciile medicale primite.

A profitat de această nișă care era neexploatată, iar după decesul partenerei sale de viață s-a preocupat intens de acest ONG. Au trecut 16 ani de atunci, iar Vasile Barbu a reușit să strângă în conturi peste 400.000 de euro, bani pe care „uitase” să-i declare la ANAF, după cum arată o postare de pe grupul Medici la Datorie.

Mai mult decât atât, se pare că doar în anul 2023 a încasat 123.000 de euro, pe care din nou a vrut să-i facă uitați pe undeva. Asta pe lângă faptul că el susține că lunar cheltuie cu asociația peste 10.000 de euro. Ar fi interesant de văzut pas cu pas pe ce anume se duc banii primiți pentru a face bine pacienților, pe care tot insistă că-i reprezintă.

News18.ro a discutat cu câțiva aparținători care de-a lungul timpului ar fi intrat în contact cu domnul Barbu și care ne-au spus că acesta doar i-a instigat contra medicilor, dar concret nu i-a ajutat cu nimic. De asemenea, ne-au rugat să le ținem numele secret pentru că se pare că domnul Barbu atunci când este luat la întrebări, începe imediat să treacă la amenințări și chiar șantaj, invocând că va merge la presă și lucrurile se vor agrava.

Vasile Barbu, acuzat că ar trece la amenințări când nu i se dă ceea ce ar cere

De asemenea mai mulți medici ne-au povestit că acesta are un mod de operare foarte toxic. În cei 16 ani de când și-a înființat acest ONG, Vasile Barbu a căutat permanent să-și facă o serie de conexiuni în mass media, pentru ca apoi să meargă spre anumiți doctori și mai ales manageri de spitale și să ceară diverse favoruri. Iar dacă refuză, desigur trece la „avertismente”, ne-au dezvăluit mai multe cadre medicale.

Expunerea lui i-a adus într-adevăr și sponsorizări, dar merg oare mare parte din aceste sponsorizări spre destinația ONG-ului, adică să ajute pacienții? Pentru că dacă s-ar realiza o analiză minuțioasă a modului în care fucționează Asociația Națională pentru Protecția Pacienților s-ar putea să avem o surpriză mare. Deja postarea de pe Medici la Datorie a scos în evidență deficiența majore.

De exemplu, în anul 2016, când managerul Spitalului Sfântul Pantelimon era economistul Gheorghe Popescu, Vasile Barbu a vrut să încheie niște contracte pentru automate de cafea, dar a fost refuzat, iar apoi desigur s-ar fi trecut la o serie de denigrări pe la toate colțurile. Dar ce legătură avea cafeaua pe bani cu pacienții aflați în dificultate?

De altfel, se pare că președintele Asociației Națioanele pentru Protecția Pacienților se folosește des de „influența” pe care pretinde că o are în mass media și ar și amenința cu acest lucru destul de frecvent. Pentru că unii medici sunt lași sau pentru că vor să evite scandalul, cedează la acest tip de presiune, ceea ce probabil l-a făcut pe domnul Barbu să se creadă extrem de important în peisajul sistemului medical.

Ori de câte ori apare vreun caz mediatizat care să aibă legătură cu medicina, acesta caută să iasă în față și dacă este util cauzei, de obicei este lăsat să vorbească și preluat pe post, eventual și recompensat într-o manieră sau alta. Altfel, acesta este ignorat, chiar dacă susține altceva și o arată din plin toate interpelările lui de-a lungul timpului. În trecut, el ne-a apelat și pe noi, când lucram la alte canale media.

Un alt lucru foarte important de precizat este că în general ONG-urile, adică Organizațiile Non Profit ajung să fie cele mai bune business-uri în România. Pe lângă faptul că funcționează ca adevărate companii de lobby care susțin o cauză pe bani, sunt și foarte profitabile pentru că foarte multe dintre ele alocă doar în jur de 30% din fonduri pentru a rezolva cazuri concrete. Ceilalți bani ajung în buzunarele unora sau altora sub diferite forme, numite de obicei cheltuieli.

Desigur sunt și câteva ONG-uri, care sunt destinate exclusiv cauzei pentru care pledează, dar sunt extrem de puține. Ascunși sub umbrela binelui, mulți dintre președinții de Organizații Non Profit ajung extrem de bogați și duc vieți luxoase datorită acestui tip de business care generează profituri uriașe, dar desigur nedeclarate, ci ascunse bine între hârtii.

Anca Andrei este o jurnalistă cu multă experiență și a lucrat la cele mai mari publicații din România, mai întâi ca redactor, iar ulterior a devenit redactor șef.Și-a început cariera în ... citește mai mult